Gema Semua Maklumat

Hadis "Zatu Anwat".

Hadis "Zatu Anwat". -

Teks hadis mengenainya disebutkan dalam Sunan Tarmizi yang disifatkannya sebagaio Hasan Soheh dan juga disahehkan oleh Albani:

 

 عن أبي واقد الليثي أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما خرج إلى حنين مر بشجرة للمشركين يقال لها ذات أنواط، يعلقون عليها أسلحتهم، فقالوا: يا رسول الله! اجعل لنا ذات أنواط، كما لهم ذات أنواط. فقال النبي صلى الله عليه وسلم: سبحان الله، هذا كما قال قوم موسى: {اجعل لنا إلها كما لهم آلهة}. والذي نفسي بيده لتركبن سنة من كان قبلكم

 

Ceritanya, selepas peristiwa pembukaan Kota Mukah oleh Rasulullah SAW pada tahun ke-8H. Ketika baginda Rasulullah SAW bersama tentera Islam sedang dalam perjalanan menuju ke Hunain untuk berperang dengan Bani Tsaqif, mereka lalu di laluan yang ada satu pokok yang disebut sebagai "Zatu Anwat". Pokok itu menjadi pokok suci orang Arab Jahiliyyah, di mana mereka menjadikannya tempat menggantung senjata mereka setelah pulang dari peperangan. Mereka juga menggantung sesuatu yang lain dengan tujuan mencapai hajat mereka.

 

Ada seperti ini ada dalam pelbagai masyarakat. Dalam filem-filem Hinduistan maupun Tamil, kita didedahkan dengan kewujudan pokok suci sebegini. Pada pokok itu mereka menggantungkan benang dan bertafakur memohon hajat. 

Jika kita menoleh ke rantau kita ini, di bumi Sabah pada zaman dahulu kala ada sebatang pokok agam yang menjadi pokok suci bagi masyarakat Kadazan-Dusun. Pokok itu dinamakan Nunuk Ragang yang kononnya menjadi central berkembangnya masyarakat Kadazan Dusun di Sabah.

Perbuatan sahabat-sahabat nabi meminta "zatu anwat" kerana mahu menjadi seperti bangsa Arab Jhailiah yang mempunya "zatu anwat" mereka  ditempelak oleh Rasulullah SAW dengan menyamakan permintaan mereka dengan permintaan Bani Israil kepada nabi Musa. Pada zaman nabi Musa, selepas selamat daripada lautan dan buruan Firaun, Bani Israil minta kepada nabi Musa dibuatkan untuk mereka Tuhan. Ini kerana mereka melihat berhala sembahan satu kaum dalam laluan perjalanan mereka. 

Nabi Musa menempelak mereka dan mengatakan permintaan sedemikian adalah permintaan orang bodoh

Tuhan yang namanya Allah itu tidak dapat dilihat dengan mata. Bahkan membina berhala lalu menyembahnya, hanya akan mengundang kecelakaan dan hukuman daripada Allah kerena kesesatannya.

Ketika nabi SAW menyamakan permintaan sahabatnya dengan permintaan Bani Israil, kita hendaklah jangan memahami dua pengikut nabi ini aa persamaan total. Persamaan mereka hanyalah dalam bentuk permintaan dan bukan apa yang diminta. Bani Israil meminta satu yang syirik kepada Allah sedangkan sahabat nabi itu meminta sesuatu yang masih boleh diuzurkan keadaannya.


(bersambung)




Credit kepada sumber asal Artikel di Hadis "Zatu Anwat".
Tag : agama
0 Komentar untuk "Hadis "Zatu Anwat"."

Back To Top