Gema Semua Maklumat

MULIAKAN APA YANG DIMULIAKAN ALLAH

MULIAKAN APA YANG DIMULIAKAN ALLAH -
Ada seorang perempuan, namanya Khaulah bin Tsa'labah. Dia seorang sahabat nabi dari kalangan mukminat. Suaminya bernama Aus bin Somit. Khaulah itu telah datang bertemu Rasulullah SAw mengadu perihal suaminya yang telah menziharkannya. Bertitik tolak daripada aduan Khaulah itulah, Allah menurunkan wahyu memperakui bahawa aduan Khaulah itu didengar oleh Allah SWT (Rujuk Surah Al-Mujadilah: Ayat1)


Satu hari di zaman Khalifah Umar Al-Khattab, beliau telah disekat oleh Khaulah untuk mengutarakan beberapa teguran kepada Umar. Berdepan dengan Khaulah itu, Umar diam dan menunjukkan rasa hormat. Umar diam mendengar kata-kata Khaulah sehingga Khaulah selesai. Para sahabat Umar bertanya beliau tentang perlakuannya yang menunjukkan hormat dan takzim terhadap perkataan seorang perempuan tua bernama Khaulah itu. lantas Umar menjelaskan:


" Apakah patut aku tidak mahu mendengar perkataan seorang wanita yang kata-katanya didengar oleh Allah dari atas langit yang tinggi? Demi Allah, andainya aku perlu bersabar untuk mendengar perkataannya sehingga esok pagi, aku akan lakukan!".

Umar memuliakan bicara Khaulah kerana Khaulah pernah dapat kemuliaan apabila kata-katanya dapat perhatian Allah SWT. Orang yang dimuliakan Allah, tidak harus dihinakankan sama sekali. Inilah sikap yang ditunjukkan teladannya oleh Umar.

Lalu, mari kita lihat diri kita. Apakah kita mengamalkan adab penting ini dalam hidup kita? Allah berfirman dalam Al-Quran:

وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ



" Sesungguhnya Kami telah muliakan anak Adam".


( Al-ISrak: 70)

Allah muliakan anak Adam. Semua manusia itu daripada keturunan Adam. Baik muslim atau kafir. Bangsawan atau hina dina. Miiskin atau kaya. Semuanya anak Adam. Namun , berapa ramai kalangan kita saling hina menghina antara saty sama lain. Mereka yang dimuliakan Tuhan, kita hinakan tanpa sebab yang membolehkannya. Hanya kerana dia bukan Islam, kita hina dia. Itu tidak boleh. Hanya kerana dia pengemis, orang miskin, tidak berpangkat dan keturunan biasa, kita hina dia. Itu tidak boleh.

Allah muliakan anak Adam. Kenapa kita tidak muliakan kerana kemuliaan yang Allah berikan itu? Kenapa kita tidak menjadi sikap Umar itu sebagai pantulan tingkah laku kita?

Ayuh! Insafi diri....mari kita peringatkan diri bahawa memuliakan Insan itu lambangkan kita muliakan Allah SWT.


Credit kepada sumber asal Artikel di MULIAKAN APA YANG DIMULIAKAN ALLAH
Tag : agama
1 Komentar untuk "MULIAKAN APA YANG DIMULIAKAN ALLAH"

Playtech Archives - Dr. McD
Playtech continues 원주 출장샵 to expand its market with 논산 출장샵 their newest console, 수원 출장마사지 the It was developed 포천 출장샵 by the developer 여수 출장마사지 Togel. The first games on a 16-bit computer,

Back To Top