Gema Semua Maklumat

'AH' ... BUKAN NAMA ALLAH

'AH' ... BUKAN NAMA ALLAH -
Mereka yang mengatakan bahawa "AH" adalah salah satu antara nama Allah, lalu menjadikannya sebagai zikir berdalilkan sebuah hadis maudhuk yang disebutkan dalam Musnad Al-Firdaus oleh Ad-Dailami dan Tarikh Qazwin oleh Ar-Rafi'e. Dalam Riwayat tersebut disebutkan bahawa satu hari Rasulullah masuk kepada Aisyah dan bersama ada seorang yang sedang sakit dan merintih. Aisyah melarangnya daripada merintih lalu nabi bersabda:

دعوه يئن، فإن الأنين اسم من أسماء الله تعالى يستريح إليه العليل
Biarkan dia merintih, sesungguhnya rintihan "ah" itu adalah menyebut salah satu nama Allah yang boleh melegakan orang yang sakit.

Hadis ini dihukumkan Maudhuk oleh Ahmad Sodiq Al-Ghimari dalam "AlMughir Ala Al-Jami' As-Soghir" kerana pada sanadnya ada seorang rawi bernama Muhammad bin Ayyub bin Suwaid Ar-ramli yang dianggap sebagai pendusta dan pereka hadis.

Al-Hafiz Al-Ghimari dalam kitabnya yang lain , Al-Mudawi Li 'Ilalil Manawi menyebutkan bahawa Muhamamd bin Ayyub ini telah disebutkan oleh Ibn Hibban bahawa tidak halal riwayat dan berhujjah dengan riwayatnya.

Golongan Ahli Tasaffuf yang mendakwa mereka atas jalan Syeikh Syazili mendakwa ia nama Allah dan menjadikannya sebagai zikir. Sebenarnya ia hanya bid'ah yang dibuat oleh tariqat syaziliyyah di FAS.


Rujuk: darulfatwa Australia

Credit kepada sumber asal Artikel di 'AH' ... BUKAN NAMA ALLAH
Tag : agama
0 Komentar untuk "'AH' ... BUKAN NAMA ALLAH"

Back To Top