Gema Semua Maklumat

SYAQQU JUFNAH

SYAQQU JUFNAH -
Hadis dalam Saheh Muslim menyebutkan:

Abu Hurairah berkata: Kami mengenang malam Al-qodar ketika Rasulullah masih hidup. 

Lalu Katanya: "Siapa di kalangan kamu  yang masih ingat bahawa pada malam itu bulan kelihatan seperti  separuh mangkuk?

 أَيُّكُمْ يَذْكُرُ حِينَ طَلَعَ الْقَمَرُ وَهُوَ مِثْلُ شِقِّ جَفْنَةٍ

Ketika aku bangun dini pagi hari ini, aku keluar rumah dan melihat langit. Langit pagi tidak berbintang. Bahkan sejak semalam, aku mendongak melihat langit. Langit tidak berbintang. Apakah itu tanda malam Al-Qodar? Tidak tahulah. Sehingga pagi ini. tatkala aku keluar melihat suasana langit, tiada sebiji bintang pun nampak. Bila mataku jatih pada bulan, aku nampak bulan seperti sebuah mangkuk yang terletak nun jauh di atas angkasa. 

Apakah itu rupa bulan yang disifatkan Abu Hurairah  sebagai "Syaq Jufnah"?


Credit kepada sumber asal Artikel di SYAQQU JUFNAH
Tag : agama
0 Komentar untuk "SYAQQU JUFNAH"

Back To Top